Champagneranken, golvend in het weidse landschap...
Het doet ons onwillekeurig denken, aan de uitgestrektheid van de oceaan.
Champagne en cruisen op een yacht, een droomcombinatie, van alle tijden.
Eind vorige eeuw, ontstond dan ook het idee, om een Champagne te creëren met een maritieme uitstraling, de ideale partner voor nautische activiteiten.
Wat is leuker, dan een glaasje Champagne, na een spannende regatta?
Zoals Napoleon al filosofeerde: bij een overwinning, hebben we het verdiend, na verlies, hebben we het nodig!
Verzenay
Na een uitgebreid onderzoek, en diverse consultaties, van terroir, cépages, assemblages en proeverijen, werd een champagnehuis gekozen in Verzenay.
Verzenay, is niet alleen een grand cru dorp, (montagne de Reims) maar staat bij ingewijden bekend, als mogelijks de beste producent van wijnen in de Champagnestreek. De grote huizen, bevoorraden zich hier trouwens, voor hun prestige cuvées en millisime’s. De link naar de zee, is er ook niet ver weg, een vuurtoren staat fier op het hoogste punt van het dorp.
Stijl, bruisend als de zee
Blue Peter is de enige champagne ter wereld met een maritiem imago, een natuurlijke partner voor aperitief, recepties en andere lifestyle events in het nautisch milieu.
Het zachte bouquet, van bluepeter champagne, wordt verkregen, door een assemblage van 70% pinot noir druif, die zorgt voor kracht, pittigheid, finesse en
30% Chardonnay druif, waardoor het zijn lichtheid en elegantie krijgt.
De flessen rijpen zowat 5 jaar, in de kelders, vooraleer ze verkocht worden, en als vuistregel geldt dan ook, dat ze minimaal 5 jaar al haar kwaliteiten behoud en op dronk blijft.
Proefnotities
Het oog
Parelend goud in het glas, stijlvolle vibraties
De neus
Fleurige aromas, met vers fruit, een hint van toast en vanille
Palet
Zacht en licht, frisheid met een rijke en verfijnde smaak, mooie structuur.
International code of signals
(seinboek)
Het gebruik van signalen op zee, kent een lange en rijke geschiedenis.
Eeuwenlang, was dit de enige manier om met schepen onderling, of vanaf de wal te communiceren.
Elke letter en cijfer, kreeg zijn individuele vlag (en morsesein) die enerzijds de letter zelf voorstelde, maar tevens nog een specifieke betekenis en bijnaam kan hebben.
Zo staat voor blauwe vlag met wit vierkant voor de letter “P”, maar heeft ook als betekenis:
het schip vertrekt binnen de 24 uur. (tijd om laatste zaken te regelen, en bemanning dient zich te melden)
Deze vlag heeft ook een bijnaam, namelijk ‘blue peter’
Alhoewel dit seinsysteem, op het eerste zicht verouderd en overbodig lijkt in onze moderne communicatiewereld, word het soms toch nog sporadisch gebruikt.
Zo wordt de blue peter steevast gehesen op regatta’s ter aankondiging van nakende start.
Alle redenen om van Blue Peter
champagne te houden
Blue Peter
Blue Peter, opgericht in 1997, groeide gestaag, en bezit nu zijn eigen champagneranken, een grote meerwaarde als champagnemerk.
Tevens laat dit toe, om de transitie naar bio-wijngaard te bespoedigen
Etiket
Een etiket, werd ontworpen, op basis van de P- vlag van de internationale maritieme seincode. Tevens, werd Blue Peter Champagne geregistreerd als officieel champagnemerk bij het CIVC Epernay (comité interprofessionel du vin de champagne).
Lid van
Blue Peter voldoet als lid van Fost plus, aan de eco wetgeving, en is geaudit door het FAVV (federaal agentschap voor de voedselveiligheid)